Českomoravská konfederace OS
Oddělení makroekonomických
analýz a prognóz
V Praze dne 28. června 2011
ODHAD BEZPROSTŘEDNÍCH DOPADŮ TZV. REFOREM ODS-TOP09-VV NA ZAMĚSTNANCE
I. Daňová reforma + zvýšení DPH na 17,5 %
Nejvíce (v relaci k příjmu) budou připravovaným daňovým „reformami“ postiženi zaměstnanci. Mezi nimi pak zaměstnanci s nízkými příjmy. Např. zaměstnanci s hrubým příjmem 10 tis. Kč vzroste měsíčně odvodové zatížení jeho mzdy o 331 Kč. ( 200 Kč jako důsledek zvýšení zdravotního pojištění zaměstnanců o 2 % a v průměru o 172 Kč jako důsledek zatížení tzv. benefitů pojistným. Naproti tomu dojde k vynulování daně z příjmu v rozsahu 40 Kč měsíčně. Pokud k celkovému zvýšení daňového a odvodového zatížení u tohoto poplatníka v roce 2013 (+331 Kč) navíc ještě přičteme cca 300 Kč, které jeho výdaje zatíží dvojí zvýšení DPH pro základní životní potřeby, potom bude činit celkový nárůst daňového zatížení tohoto poplatníka měsíčně 631 Kč, ročně potom 7573 Kč. Čili tento zaměstnanec „věnuje“ ročně na oltář „daňové reformy“ koalice ODS-TOP 09-VV téměř jeden čistý měsíční příjem (86 %).
Pro další příjmové skupiny jsou výsledky této „reformy“ následujícínásledující:
– zaměstnanec s průměrnou mzdou zaplatí navíc měsíčně 296 Kč (včetně DPH 596 Kč),
– s dvojnásobkem průměrné mzdy 521 Kč (vč. DPH 821 Kč),
– s trojnásobkem 746 Kč (vč. DPH 1046 Kč) atd.
Jediní zaměstnanci, kterým opravdu klesne daňové zatížení a vykryje se i zvýšení DPH, budou manažeři s velmi vysokými příjmy, které přesáhnou stropy pro sociální (4 násobek průměrné mzdy) a zdravotní (6 násobek průměrné mzdy) pojištění. K poklesu daňového zatížení u nich dojde i přesto, že se u nich nově navrhuje zrušení slevy na dani při překročení 4 násobku průměrné mzdy. Takže např. zaměstnanec s 200 tis. příjmem měsíčně získá touto daňovou úlevou cca 477 Kč měsíčně, což mu bezpečně zajistí nejen kompenzaci předpokládaného zvýšení DPH, ale i další mírný pokles celkového zdanění. (Celkový přehled změny v daňovém zatížení u zaměstnanců v roce 2013 – tedy při plném náběhu reforem ukazují následující tabulky)
ZDANĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ SOUČASNÝ STAV 2011
Hrubá mzda měsíčně | 10000 | 25000 | 50000 | 75000 | 100000 | 200000 |
Superhrubá mzda | 13400 | 33500 | 67000 | 100500 | 134000 | 268000 |
Maximální vyměřovací základ pro zdravotní pojištění (6x) | 148440 | |||||
Maximální vyměřovací základ pro sociální pojištění (6x) | 148440 | |||||
Zdravotní pojištění placené zaměstnancem (4,5%) | 450 | 1125 | 2250 | 3375 | 4500 | 6680 |
Sociální pojištění placené zaměstnancem (6,5%) | 650 | 1625 | 3250 | 4875 | 6500 | 9649 |
Daň před slevou | 2010 | 5025 | 10050 | 15075 | 20100 | 40200 |
Sleva na poplatníka | 1970 | 1970 | 1970 | 1970 | 1970 | 1970 |
Daň po slevě | 40 | 3055 | 8080 | 13105 | 18130 | 38230 |
Čistá mzda | 8860 | 19195 | 36420 | 53645 | 70870 | 145442 |
Zaměstnanec daň + pojistné měsíčně | 1140 | 5805 | 13580 | 21355 | 29130 | 54558 |
Podíl daně a pojistného placené zaměstnancem na hrubé mzdě (%) | 11,4 | 23,2 | 27,2 | 28,5 | 29,1 | 27,3 |
ZDANĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ 2013 NÁVRH VLÁDY ODS-TOP09-VV
Hrubá mzda | 10000 | 25000 | 50000 | 75000 | 100000 | 200000 |
Superhrubá mzda | X | X | X | X | X | X |
Maximální vyměřovací základ pro zdravotní pojištění (6x) | 148440 | |||||
Maximální vyměřovací základ pro sociální pojištění (4x) | 98960 | 98960 | ||||
Zaměstnanecké benefity | 1316 | 1316 | 1316 | 1316 | 1316 | 1316 |
Zdravotní pojištění placené zaměstnancem (6,5%) | 736 | 1711 | 3336 | 4961 | 6586 | 9649 |
“ – z toho zdravotní pojištění z benefitů | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 | 0 |
Sociální pojištění placené zaměstnancem (6,5%) | 736 | 1711 | 3336 | 4961 | 6432 | 6432 |
„- z toho sociální pojištění z benefitů | 86 | 86 | 86 | 86 | 0 | 0 |
Daň před slevou | 2150 | 5000 | 9750 | 14500 | 19250 | 38250 |
„- z toho daň z benefitů | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Sleva na poplatníka* | 2070 | 2070 | 2070 | 2070 | 0 | 0 |
Sleva na zaměstnance | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Daň po slevě | 0 | 2680 | 7430 | 12180 | 19000 | 38000 |
Čistá mzda | 8529 | 18899 | 35899 | 52899 | 67982 | 145919 |
Zaměstnanec daň + pojistné | 1471 | 6101 | 14101 | 22101 | 32018 | 54081 |
Podíl daně a pojistného placeného zaměstnancem na hrubé mzdě (%) | 14,7 | 24,4 | 28,2 | 29,5 | 32,0 | 27,0 |
CELKOVÝ DOPAD ZVÝŠENÍ DPH, PŘÍMÝCH DANÍ A POJISTNÉHO NA ZAMĚSTNANCE
DLE NÁVRHU ODS-TOP09-VV (PŘI PLNÉM NÁBĚHU „REFOREM V ROCE 2013)
Hrubá mzda | 10000 | 25000 | 50000 | 75000 | 100000 | 200000 |
Zvýšení (+) , snížení (-) měsíčního odvodového zatížení ZAMĚSTNANCŮ | 331 | 296 | 521 | 746 | 2888 | -477 |
Celkem za rok včetně zvýšení DPH (300 Kč měsíčně) | 7573 | 7153 | 9853 | 12553 | 38256 | -2128 |
Roční „reformní poplatek“ českého zaměstnance jako % měsíčního příjmu | 85,5 | 37,3 | 27,1 | 23,4 | 54,0 | -1,5 |
II. Důchodová reforma
Účastník penzijního (tzv. druhý pilíř) bude muset platit navíc 2 % z hrubé mzdy. Při současné průměrné mzdě je to cca 500 Kč měsíčně tj. 6000 Kč za rok.
III. Zdravotní reforma
Koalice předpokládá zvýšení spoluúčasti na úhradě zdravotní péče do roku 2014 o 5 procent což reprezentuje 15 – 18 mld Kč ročně. V přepočtu na jednoho nemocného to dělá 15 000 – 18 000 Kč za rok. (Týká se především rodin s malými dětmi a starých občanů)
IV. Zavedení školného
Koalice ODS/TOP09/VV předpokládá od roku 2013 zavedení školného na vysokých školách. To by mělo činit cca 20 000 Kč za rok.
V. Závěr
Minimální dopad „reforem“ ODS-TOP09-VV na zaměstnance s průměrnou mzdou se bude vlivem zvýšení přímého i nepřímého zdanění pohybovat mírně nad úrovní 7 tis. Kč ročně.
Pokud se však bude tento zaměstnanec účastnit tzv. penzijního spoření (opt out) a k tomu platit školné za dítě na vysoké škole mohou se tyto dodatečné „reformní výdaje“ vyšplhat až na 33 tis. Kč ročně. To u tohoto poplatníka reprezentuje již ztrátu 1 a ¾ současné čisté měsíční mzdy. Samozřejmě narůstající spoluúčast ve zdravotnictví tuto částku může v konkrétních případech výdaje rodinných rozpočtů dále masívně zvýšit.